الحمدلله و صلاة والسلام علی رسول الله .اما بعد
عدهای از برادران عزیز ما حدیث صحیح البخاری را که ذیلا تذکر میدهیم با قاطعیت تمام بر هشت رکعت تراویح آنرا حمل نموده و دلیل قوی میدانند در حالیکه این حدیث هیچ ارتباط به هشت رکعت تراویح ندارد و بنده حدیث را ذکر نموده و مخالفت قائلین آنرا شماره وار بیان میدارم.
#حدیث: {عن ابي سلمة بن عبدالرحمن انه سأل عايشة كيف كانت صلاة رسول الله في رمضان فقالت ما كان رسول الله يزيد في رمضان و لا فی غيره علي احدي عشره ركعة يصلي أربعا فلاتسل عن حسنهن و طولهن ثم يصلي أربعا فلاتسل عن حسنهن و طولهن ثم يصلي ثلاثا قالت عائشة فقلت يارسول الله أتنام قبل أن توتر فقال ياعائشة إن عيني تنامان و لا ينام قلبي} صحيح البخاري 1/154 حديث 1147 باب قيام النبي بالليل في رمضان وغيره.
#ترجمه: حضرت ابوسلمه بن عبدالرحمن از حضرت عايشه رضی الله عنها، پرسان كرد كه كيفيت نماز رسول الله صلی الله علیه وسلم، در رمضان چطور بود: حضرت عايشه گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم، در ماه رمضان و در غير رمضان از يازده ركعت نماز بيشتر نمي خواند، اول چهار ركعت مي خواند كه از خوبي و درازي آن مپرس بعد از آن چهار ركعت ديگر مي خواند كه از خوبي و طول آن مپرس و بعد از آن سه ركعت ديگر( نماز وتر) مي خواند، عايشه ميگويد: پرسيدم يارسول الله صلی الله علیه وسلم، آيا قبل از اينكه نماز وتر را ادا كنيد خواب مي شويد: رسول الله صلی الله علیه وسلم، فرمود: اي عايشه چشمانم مي خوابد ولي قلبم نمي خوابد.
#نوت: قائلین ۸ رکعت نماز تراویح در (۸) جا با اين حديث مخالفت نموده بر خلاف عمل رسول الله صلی الله علیه وسلم، كه در اين حديث آمده عمل مي كنند، و ما شماره وار آنرا بیان میداریم. ان شاءالله
#مخالفت_ها
(1) باید دانست که این نماز تهجد(قیام الیل) بوده نه نماز تراویحِ رمضان(قیام رمضان) زيرا در لفظ حديث آمده كه رسول الله صلی الله علیه وسلم، در ماه «رمضان و غير رمضان» اين هشت ركعت را مي خواند، در حاليكه نماز تراويح صرف در ماه رمضان خوانده ميشود نه در غير رمضان. اما قائلین مخالفت پیامبر علیه سلام را نموده فقط در رمضان آنرا ادا مینمایند.
(2): رسول الله صلی الله علیه وسلم، اين نماز را «چهار چهار ركعت» مي خواند چنانچه در لفظ حديث آمده (يصلي اربعا) اما قائلین مخالفت كرده دو دو ركعت مي خوانند اين عمل شان صراحتا برخلاف اين حديث مستدل شان است.
(3): رسول الله صلی الله علیه وسلم، اين هشت ركعت را بدون جماعت به تنهائي در خانه در حضور بی بی عایشه صدیقه مي خواند اما قائلین مخالفت نموده در جماعت و در مسجد ادا مي كنند.
(4): رسول الله صلی الله علیه وسلم، اين نماز را در نصف شب مي خواند اما قائلین مخالفت كرده در اول شب متصل نماز خفتن مي خوانند.
(5) رسول الله صلی الله علیه وسلم، بعد از خواندن اين هشت ۸ ركعت خواب مي كرد سپس بعد از خواب نماز وتر را ادا مي كرد، چنانچه در اخير حديث، حضرت عايشه رضی الله عنها، مي گويد: پرسيدم يارسول الله صلی الله علیه وسلم، آيا قبل از اداي نماز وتر مي خوابي: رسول الله صلی الله علیه وسلم، فرمودند:( بلي!) چشمانم مي خوابد.
پس معلوم شد كه رسول الله صلی الله علیه وسلم، قبل از خواندن نماز وتر خواب مي نمود اما قائلین مخالفت نموده بعد از اداي هشت ركعت و قبل از ادای نماز وتر خواب نميكنند برخلاف حديث و برخلاف عمل رسول الله صلی الله علیه وسلم، عمل مي نمايند.
(6): از اين حديث ثابت است كه رسول الله صلی الله علیه وسلم، در تمام سال «سه ۳ ركعت وتر» ادا مي كرد اما در حالت تنهاي بدون جماعت، و قائلین مخالفت كرده نماز «وتر واجب» را با جماعت مي خوانند و اين عمل شان خلاف اين حديث است.
(7): اينكه رسول الله صلی الله علیه وسلم، براي هميشه در رمضان و غير رمضان يعني در تمام سال سه ركعت نماز وتر مي خواند چنانچه در اخير حديث به صراحت اين لفظ آمده ( ثم يصلي ثلاثا) سپس سه ۳ ركعت مي خواند اما قائلین با اين حديث و عمل دائمي رسول الله صلی الله علیه وسلم، مخالفت نموده سه ۳ ركعت وتر براي هميشه نمي خوانند بلكه يک ركعت مي خوانند در حاليكه از همين حديث ثابت است كه رسول الله صلی الله علیه وسلم، در تمام سال برای هميش سه ۳ ركعت نماز وتر مي خواندند .
(8): از این حدیث شریف دانسته میشود که پیامبر علیه السلام این نماز تهجد را در تمام عمر خود(چی در رمضان و غیر رمضان) ادا نموده در حالیکه در صحیح البخاری و صحیح المسلم به صراحت مسطور است که پیامبر گرامی نماز تراویح را در تمام عمر خود فقط در سه شب خوانده و بس. (بخاری:ش۱۲۹/مسلم:ش۷۶۱)
#خلاصه: پس به وضوح دانسته شد که از این حدیث استدال ۸ هشت رکعت تراویح سراسر باطل و خلاف درایت و فقاهت حدیث بوده و عوام فریبی است، بلکه این بیانگر روش تهجد پیامبر گرامی در طول سال است که در اطاق خود ادا مینمودند.
و ما علینا الا البلاغ المبین
محمد عمر حیدری